از جمله اهداف ما، امتداد اجتماعی اندیشه‌های امام رضا (ع) است+ فیلم برای استقرار عدالت، نیازمند یک تفکر الگو و معیار هستیم گفتمان سازی و ترویج مکتب رضوی از دستاورد‌های کنگره جهانی امام رضا(ع) است+ فیلم تولیت آستان‌قدس‌رضوی: کنگره امام رضا (ع)، فرصتی برای گفت وگوی ملت‌ها درباره عدالت است | فلسطین، مدعیان عدالت را رسوا کرد + فیلم دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع): کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع) به‌دنبال رازگشایی از حقیقت‌های جهان معاصر نسبت به ظلم است دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر تهران به مناسبت ولادت امام رضا(ع) + تصاویر پنجمین کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع) در مشهد آغاز به کار کرد + فیلم مشهدالرضا(ع)؛ میعادگاه عاشقان ولایت | قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی: سالانه میزبان بالغ بر ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون زائر در بارگاه منور رضوی هستیم کهکشان رضوی نخستین گروه زائران ایرانی حج تمتع عازم سرزمین وحی شدند (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین گروه از زائران حج تمتع امشب به عربستان می‌روند (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس جمهور میهمان مراسم اختتامیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در مشهد مدال طلای کشتی‌گیر قهرمان جهان به موزه حرم مطهر رضوی اهدا شد دانش آموزان استثنایی زیارت اولی میهمان ویژه امام رئوف شدند «زیر سایه خورشید» با ۱۱ هزار برنامه در ۲۱۰۰ نقطه کشور تکیه مجازی | مدیری که به خادمی‌اش افتخار می‌کند نشانی خط‌های سفید
سرخط خبرها

پیش‌بینی حضور بیش از ۳هزار دانش‌‎آموز در اعتکاف ۱۴۰۲ مشهد | آماده‌سازی ۱۹۳ مسجد برای میزبانی از معتکفان

  • کد خبر: ۲۰۶۴۹۷
  • ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
پیش‌بینی حضور بیش از ۳هزار دانش‌‎آموز در اعتکاف ۱۴۰۲ مشهد | آماده‌سازی ۱۹۳ مسجد برای میزبانی از معتکفان
مدیر فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان گفت: آراسته‎‌ترین و آماده‎‌ترین زیرساخت مساجد سطح شهر در خدمت آموزش‌وپرورش قرار خواهد گرفت تا بیش از ۳هزار دانش‌آموز مشهدی بتوانند در اعتکاف ۱۴۰۲ مشهد شرکت کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد اسماعیلی با اشاره به جزئیات مراسم معنوی اعتکاف ۱۴۰۲ در مساجد سطح شهر مشهد اظهار کرد: به‌طور کلی ۱۹۳ مسجد برای میزبانی از معتکفان ۱۴۰۲ در مشهد آماده هستند و برای مراسم امسال، طرح‌های ویژه‌ای هم به‌موازات مراسم سراسری برای عموم مردم اجرا خواهد شد تا اعتکاف ۱۴۰۲ با کیفیت بهتری نسبت به ادوار گذشته برگزار شود.  

وی افزود: دو پیشنهاد ویژه در ستاد اعتکاف مطرح شده که این مرکز زیرساخت‌های آن را فراهم کرده است. در طرح اول، اعتکاف ویژه ناشنوایان و معلولان در مساجد منتخب سطح شهر برگزار خواهد شد که در آن به‌موازات ادعیه و زیارات ویژه همچون دعای کمیل تصویری، حتی مربیان و مبلغان ویژه این اقشار نیز آماده فعالیت هستند تا بتوانند سخنرانی ویژه ناشنوایان را انجام دهند و ارتباط بگیرند. علاوه بر این، در راستای اجرای آزمایشی طرح اعتکاف مادر و کودک که سال گذشته با استقبال گسترده مادران مشهدی مواجه شد، امسال در چهار مسجد محوری مشهدالرضا(ع) این طرح به‌صورت ویژه اجرا خواهد شد و داوطلبان می‌توانند به‌صورت خانوادگی حضور پیدا کنند. در کنار انجام مناسک ویژه برای مادران، مهدکودک‌هایی هم با حضور مربیان آموزش‌دیده در مساجد برپا هستند تا زمینه بازی، سرگرمی و البته آموزش برای کودکان نیز فراهم باشد.

مدیر فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اشاره به اجرای طرح ویژه پیوند مسجد و مدرسه نیز گفت: یکی دیگر از برکات اعتکاف امسال در فراهم آوردن امکان میزبانی مساجد از ۳هزار  دانش‌آموز مشهدی است. این موضوع در حاشیه طرح پیوند مسجد و مدرسه صورت می‌گیرد و براساس آن، آراسته‌ترین و آماده‌ترین زیرساخت مساجد سطح شهر در خدمت آموزش و پرورش قرار گرفته تا نوجوانان ما در پایان ایام‌‎البیض، مسجد را با خاطره دل‌نشینی از اعتکاف ترک کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از معتکفان خواهان این هستند که یک یادگاری معنوی از مراسم اعتکاف به همراه داشته باشند و بر همین اساس، مقرر شده تا بسته‌های فرهنگی ویژه شامل مهر، تسبیح، جانماز، کتب ادعیه، نمک و نبات متبرک، تابلویی از حرم مطهر رضوی و جزوات آموزشی فرهنگی تهیه شود. ۳۰ هزار عدد از این بسته‌ها به ارزش ۲۵۰ هزار تومان با ۸۰ درصد تخفیف از آستان قدس رضوی تهیه شده و در اختیار معتکفان قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره هزینه حضور داوطلبان در این مراسم معنوی، تصریح کرد: هزینه اعتکاف امسال به‌صورت توافقی میان داوطلبان و مساجد تعیین می‌شود و رقم آن به فراخور تقاضای افراد تفاوت خواهد داشت؛ بنابراین بدیهی است در مساجدی که معتکفان خواهان پذیرایی به بهترین وجه ممکن با افطار کامل و میان ‎وعده هستند، هزینه بیشتری هم تعریف خواهد شد، اما به‌طور کلی، قانون ویژه‌ای که در اعتکاف امسال به‌طور جدی اجرا می‌شود، طرح ممنوعیت دریافت وجه از معتکفان توسط مساجد میزبان است، زیرا باور ما این است که یکی از کارکرد‌های ذاتی مسجد در عبادت معتکفان تعریف می‌شود و بنابراین، به‌جز هزینه توافقی برای تأمین سفره‌های افطار و سحر، هیچ هزینه دیگری برای تخصیص فضا دریافت نخواهد شد.

وی تصریح کرد: امسال به‌صورت گسترده، طرح تأمین ویژه اقلام خوراکی با تخفیف برای مساجد سطح شهر در حال اجراست و هیئت‌امنا یا مدیران مساجد در حال دریافت برنج، روغن، شکر و سایر اقلامی هستند که برای پذیرایی شایسته از معتکفان موردنیازشان خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->